A Bilag A

A.1 Kodning af variable i multilevelmodellen

Dette bilag gennemgår hvordan de forskellige variable, der blev inkluderet i analysen, blev både målt og kodet. Målingen af elevernes it-kompetencer – henholdsvis computer- og informationskompetence og datalogisk tænkning – er tidligere gennemgået i kapitel 4. I dette afsnit gennemgås for hver uafhængig variabel hvilket spørgsmål, der blev brugt (i enten elev-, lærer- eller skoleleder/it-koordinator-spørgeskemaet), og hvordan variablen efterfølgende blev kodet før analysen.

A.1.0.1 Elevernes baggrund

Som indikatorer på elevernes personlige og sociale baggrund blev der målt på følgende variable:

Køn: Er du en pige eller en dreng? Variablen er kodet 1 (Pige) og 0 (Dreng).

Sprog talt i hjemmet: Hvilket sprog taler du det meste af tiden derhjemme? Variablen er kodet 1 (Dansk) og 0 (Andet sprog).

Forventet uddannelsesniveau: Hvilket af de følgende uddannelsesniveauer forventer du at opnå? Variablen er kodet 1 (Bachelor, kandidat- eller ph.d.-uddannelse (f.eks. lærer, læge, jurist)) og 0 (Anden uddannelse).

Socioøkonomisk status: Variablen er et indeks, der er konstrueret på baggrund af tre variable:

  • Forældres højeste beskæftigelse: Hvad laver din forælder/omsorgsperson i sit arbejde? Variablen er kodet ud fra International Socioeconomic Index of Occupational Status – ISEI (Ganzeboom, de Graaf, & Treiman, 1992)
  • Forældres højeste uddannelse: Hvad er det højeste uddannelsesniveau, din forælder/omsorgsperson har opnået? Variablen er kodet 0 (Han/hun har ikke gennemført grundskolen eller Grundskolen (f.eks. folkeskolen)), 1 (Gymnasial uddannelse eller erhvervsuddannelse (f.eks. stx, eud, htx, hhx, sosu, murer, vvs)), 2 (Erhvervsakademi eller kort videregående uddannelse (f.eks. laborant, datamatiker, bankrådgiver)) og 3 (Bachelor, kandidat- eller ph.d.-uddannelse (f.eks. lærer, læge, jurist))
  • Antal bøger i hjemmet: Hvor mange bøger er der ca. i dit hjem? Variablen er kodet 0 (Ingen eller meget få (0-10 bøger)), 1 (Nok til at fylde en hylde (11-25 bøger)), 2 (Nok til at fylde en bogreol (26-100 bøger)) og 3 (Nok til at fylde to bogreoler (101-200 bøger)). Indekset baserer sig på faktorscorer fra en principal-component analyse og er standardiseret, således at det har gennemsnittet 0 og en standardafvigelse på 1 i Danmark.

A.1.0.2 Elevernes adgang til, brug af og erfaring med it

Som indikatorer på elevernes it-adgang, -brug og -erfaring blev der målt på følgende:

Antal computere i hjemmet: Hvor mange af de følgende digitale enheder er der for øjeblikket i brug i dit hjem (Stationære eller bærbare computere)? Variablen er kodet 1 (To eller flere computere) og 0 (Ingen eller en computer).

Brug af it: Hvor ofte bruger du it disse steder?

  • I skolen til skolearbejde
  • I skolen til andet end skolearbejde
  • Uden for skolen til skolearbejde (f.eks. lektier)
  • Uden for skolen til andet end skolearbejde

Variablen er kodet 1 (“daglig brug” ved mindst én af fire steder) og 0 (ikke “daglig brug” ved mindst én af fire steder).

Erfaring med computere: Hvor længe har du brugt hver af de følgende digitale enheder [Stationære eller bærbare computere]? Variablen er kodet 1 (Mindst fem år, men mindre end syv år eller Syv år eller mere) og 0 (Aldrig eller mindre end et år, Mindst et år, men mindre end tre år eller Mindst tre år, men mindre end fem år).

Som indikatorer på elevernes eksponering for undervisning i it-kompetencer blev der målt på brug af basale it-værktøjer, læring af opgaver relateret til computer- og informationskompetence i skolen og læring af opgaver relateret til kompetence i datalogisk tænkning i skolen:

Brug af basale it-værktøjer i klassen: Variablen er et indeks, der består af et spørgsmål til eleverne om “Hvor ofte har du inden for dette skoleår brugt følgende værktøjer i klasseundervisningen?”:

  • Tekstbehandlingsprogrammer (f.eks. Microsoft Word, LibreOffice Writer, Google Docs)
  • Præsentationssoftware (f.eks. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress, Google Slides)
  • Computerbaserede informationsressourcer (f.eks. hjemmesider, encyklopædier, wikier)

Værdierne på indekset kommer fra analyse med en item response theory-model. Indekset er standardiseret, således at det har gennemsnittet 0 og en standardafvigelse på 1 i Danmark.

Læring af opgaver relateret til computer- og informationskompetence i skolen: Variablen er et indeks, der består af spørgsmål til eleverne om “I hvilken grad har du lært at løse følgende opgaver i skolen?”:

  • Angive kildehenvisninger til internetsider
  • Finde frem til information med it
  • Fremlægge information for en given målgruppe eller med et givent formål med it
  • Undersøge, om information fra internettet er til at stole på
  • Beslutte, hvilke oplysninger fra internettet der er væsentlige at medtage i en tekst eller opgave
  • Ordne og kategorisere oplysninger fra internettet
  • Beslutte, hvor der skal søges efter oplysninger på internettet om et ukendt emne
  • Bruge it til at samarbejde med andre

Værdierne på indekset kommer fra analyse med en item response theory-model. Indekset er standardiseret, således at det har gennemsnittet 0 og en standardafvigelse på 1 i Danmark. Indekset blev kun anvendt i modellen, der undersøgte elevernes computer- og informationskompetence.

Læring af opgaver relateret til kompetence i datalogisk tænkning i skolen: Variablen er et indeks, der består af spørgsmål til eleverne om “I hvilken grad har du lært at løse følgende opgaver i skolen?”:

  • At præsentere information visuelt på forskellige måder
  • At opdele en kompleks proces i mindre dele
  • At forstå diagrammer, der beskriver eller viser virkelige problemer
  • At planlægge opgaver ved at beskrive de trin, der er nødvendige for at færdiggøre dem
  • At bruge værktøjer til at lave diagrammer, der hjælper med at løse problemer
  • At bruge simulationer for at forstå eller løse virkelige problemer
  • At lave rutediagrammer, der viser de forskellige dele af en proces
  • At optage/registrere og evaluere data for at forstå og løse et problem
  • At bruge data fra den virkelige verden til at vurdere og revidere løsninger på problemer

Værdierne på indekset kommer fra analyse med en item response theory-model. Indekset er standardiseret, således at det har gennemsnittet 0 og en standardafvigelse på 1 i Danmark. Indekset blev kun anvendt i modellen, der undersøgte elevernes datalogiske tænkning.

A.1.0.3 Skolernes grundlag

Som indikator på skolernes sociale og ressourcemæssige grundlag blev der målt på følgende variable:

Skolens socioøkonomiske elevgrundlag: Til at måle skolens sociale indtag udtrykker denne variabel skole-gennemsnittet på indekset for elevernes socioøkonomiske status.

Som indikatorer på skolernes it-adgang, -brug og -erfaring blev der målt på følgende:

Tilgængelighed af it-ressourcer på skolen til undervisning: Variablen er et indeks, der består af et spørgsmål til skolernes it-koordinator om “Angiv tilgængeligheden for hver af de følgende teknologi/softwareressourcer til undervisning” om følgende ressourcer":

  • Digitale læringsressourcer, der kun kan tilgås online
  • Adgang til internettet gennem skolens netværk
  • Adgang til et undervisningssite eller netværk styret af en offentlig myndighed
  • Mailkonti til skolerelateret brug
  • Træningsprogrammer, hvor lærere bestemmer, hvilke spørgsmål eleverne stilles (f.eks. Quizlet, Kahoot, MatematikFessor)
  • Digitale læringsspil til enkeltbruger (f.eks. Global Conflict, Mingoville, Pengeby)
  • Digitale læringsspil til flere brugere med grafik og undersøgende karakter (f.eks. Quest Atlantis)
  • Multimedieproduktionsværktøjer til optagelse og redigering af video og lyd (f.eks. Adobe Photoshop, Windows Movie Maker, iMovie, Splice, Flipagram)
  • Programmer til strukturering af planer og idéer (f.eks. MindMeister, Cmap)
  • Datalogging og overvågningsværktøjer (f.eks. SPARK datalogger), der digitalt indfanger virkelige data til analyse (f.eks. fart, temperatur)
  • En læringsplatform (f.eks. MinUddannelse, Meebook)
  • Grafik eller tegnesoftware
  • Eportefølje (f.eks. VoiceThread)
  • Digitalt indhold knyttet til analoge undervisningsmaterialer

Værdierne på indekset kommer fra analyse med en item response theory-model. Indekset er standardiseret, således at det har gennemsnittet 0 og en standardafvigelse på 1 i Danmark på elevniveauet.

Forventninger til lærernes brug af it til kommunikation og samarbejde: Variablen er et indeks, der består af et spørgsmål til skolelederen om “I hvilken grad forventes det, at lærere på jeres skole tilegner sig viden om og færdigheder i hver af følgende aktiviteter?”:

  • It-baseret samarbejde med andre lærere
  • It-baseret kommunikation med forældre
  • It-baseret kommunikation med elever.

Værdierne på indekset kommer fra analyse med en item response theory-model. Indekset er standardiseret, således at det har gennemsnittet 0 og en standardafvigelse på 1 i Danmark på elevniveauet.

Lærernes erfaring med at bruge it til undervisning: Ca. hvor længe har du brugt it til undervisningsformål? Lærerne kunne svare: 0 (Aldrig), 1 (Mindre end to år), 3 (Mellem 2 og 5 år) og 5 (Mere end 5 år). Der blev herefter beregnet et skolegennemsnit for lærernes svar, hvorefter gennemsnittet blev kodet i den svarkategori, der var tættest på gennemsnittet 0 (aldrig), 1 (Mindre end to år), 3 (Mellem 2 og 5 år) og 5 (Mere end 5 år).

Lærernes brug af it til elevernes aktiviteter: Variablen er et indeks der består af et spørgsmål til lærerne om “Hvor ofte anvender eleverne i din referenceklasse it i følgende aktiviteter”:

  • Arbejder med længerevarende projekter (dvs. i flere uger)
  • Arbejder med kortere opgaver (dvs. inden for en uge),
  • Forklarer og diskuterer ideer med andre elever
  • Afleverer opgaver til bedømmelse
  • Arbejder individuelt med undervisningsmateriale i deres eget tempo
  • Foretager undersøgelser eller feltarbejde, der ikke er fastlagte på forhånd
  • Reflekterer over egen læring og erfaringer (f.eks. ved at bruge en logbog)
  • Kommunikerer med andre elever om projekter
  • Planlægger aktiviteter i undervisningsforløb til sig selv
  • Behandler og analyserer data
  • Vurderer information fundet ved søgning
  • Indsamler data til et projekt
  • Skaber visuelle produkter eller videoer
  • Deler produkter med andre elever.

Værdierne på indekset kommer fra analyse med en item response theory-model. Indekset er standardiseret, således at det har gennemsnittet 0 og en standardafvigelse på 1 i Danmark på elevniveauet.

A.1.0.4 Manglende data

I forhold til at håndtere manglende data (“missing values”) anvendte den internationale forskningsledelse følgende tilgang. Hvis én elev havde manglende svar på ét af spørgsmålene blev de ekskluderet fra analysen. Hvis der var manglende svar på skoleniveauet, blev der for skolen enten indsat det nationale gennemsnit eller typetal (afhængig af variablen). Endvidere blev der i den statistiske model tilføjet en “missing” indikatorvariabel, hvis skolen manglede data enten fra leder/it-koordinatorskemaet eller fra hele lærerstaben.